Home Staging, czyli jak przygotować nieruchomość na sprzedaż lub wynajem?

realizacje

Home Staging, czyli jak profesjonalnie przygotować nieruchomość na sprzedaż lub wynajem?

 

Podobno pierwsze 90 sekund jest kluczowym czynnikiem wpływającym na naszą opinię na temat nowo poznanej osoby bądź rzeczy. Zasada ta dotyczy także wyboru dokonywanego podczas poszukiwania nowego mieszkania i domu. Z reguły, po wstępnej selekcji najciekawszych ofert na stronach internetowych, decydujemy się osobiście zobaczyć nieruchomość. Ciekawie przygotowana oferta to podstawa sukcesu, ale tak naprawdę to właśnie pierwsze sekundy spędzone w nowej przestrzeni mają nieoceniony wpływ na decyzję, która z nieruchomości stanie się naszym przyszłym, wymarzonym domem. Z tego powodu tak istotnym aspektem przy wynajmie i sprzedaży jest właśnie home staging, czyli odpowiednie przygotowanie nieruchomości, tak by potencjalni klienci zakochali się w nich od pierwszego wrażenia.

Pod pojęciem home stagingu kryje się szereg działań, które należy podjąć, aby osiągnąć oczekiwany zysk z inwestycji. Dlatego ważne jest szybkie i zdecydowane działanie home stagera. Zadaniem osoby odpowiedzialnej za home staging jest stworzenie najlepszej wersji nieruchomości, przy minimalnym nakładzie finansowym, maksymalizując przy tym jego wartość. A wszystko to w jak najkrótszym czasie, eliminując wolne przestoje w pozyskiwaniu czynszu za najem czy kilkumiesięczne opłaty za promocję ogłoszenia w sieci. Statystycznie, home staging to nakład 1-2% wartości nieruchomości, który może podnieść wartość nieruchomości do 20%, skracając przy tym o co najmniej 50% czas wystawionego ogłoszenia. Poniżej kilka niezbędnych etapów przygotowań, których nie możemy pominąć mając na uwadze profesjonalne podejście do usługi home stagingu:

1. Docelowa grupa klientów

Pierwszym, podstawowym działaniem home stagera jest określenie docelowej grupy klientów, dla których będziemy przygotowywać naszą inwestycję. Wystawiając nieruchomość na sprzedaż czy wynajem, musimy zorientować się i przeanalizować potrzeby lokalnego rynku. Być może w lokalizacji naszej inwestycji największym zainteresowaniem cieszy się wynajem długoterminowy wśród studentów, młodych par, singli, czy też rodzin z dziećmi, lub pracowników biurowych. A może bardziej opłacalny okaże się wynajem krótkoterminowy?Analizując rynek, musimy podjąć decyzję, która z tych grup klientów przyniesie nam największe przychody w przyszłości. Przygotowanie nieruchomości dla każdej grupy klientów wiąże się również z różnym zakresem remontu, co za tym idzie różnicami w kosztach, jakie będziemy musieli ponieść na jego wykonanie. Określenie docelowej grupy klientów jest niezbędne, aby wyliczyć orientacyjne przychody, oraz koszty inwestycji, a w dalszej kolejności, określić stopę zwrotu z inwestycji. Takie podejście ułatwi nam podjęcie decyzji o wyborze najbardziej opłacalnego wariantu, dzięki któremu osiągniemy najwyższy zysk z inwestycji.

Fot. https://craftware.pl/

2. Depersonalizacja

W porównaniu do klasycznego urządzania wnętrz home staging charakteryzuje się dopasowaniem do gustu nie jednego, a maksymalnej ilości odbiorców, powiększając tym samym grono zainteresowanych. Dlatego tak ważnym aspektem jest stworzenie klasycznego wystroju – o  minimalistycznym wyposażeniu w neutralnych kolorach. W kwestii minimalistycznego urządzania mieszkania już co nieco pisałam w osobnym poście dotyczącym kwestii wynajmu krótkoterminowego. Depersonalizacja to podstawowa zasada home stagingu, która sprawdzi się w każdym wariancie inwestycji związanej z naszą  nieruchomością. Polega ona na usunięciu naszych wszystkich prywatnych rzeczy i pozostawieniu w mieszkaniu tylko najbardziej potrzebnych mebli z dodatkiem subtelnej dekoracji, które ładnie zaprezentują się na zdjęciach w ofercie. Z kolei nowi lokatorzy z pewnością docenią przestronność i funkcjonalność pomieszczeń oraz dostępność sporej ilości wolnego miejsca na swoje prywatne rzeczy.

3. Home stagingowe podejście do sprzątania

Do każdego etapu przygotowywania nieruchomości na wynajem i sprzedaż musimy podejść profesjonalnie. Dotyczy to również kwestii sprzątania, która nie kończy się wraz z odkurzeniem mebli i zmyciem podłogi. Naprawa i wymiana niedziałających urządzeń oraz dokładne odgruzowanie każdego kąta jest nieuniknione i na pewno nam się opłaci. Jeśli zależy nam na szybkim sfinalizowaniu transakcji, musimy się do tego porządnie przyłożyć, nie pozostawiając pola do ewentualnych negocjacji zainteresowanym.

Jednym z takich działań jest odmalowanie ścian, które chociaż trochę pracochłonne może zdziałać cuda. Pomoże nam w szybki sposób uzyskać odświeżony wygląd, zlikwidować zabrudzenia i usunąć nieprzyjemne zapachy. Najlepiej użyć do tego jasnych farb, aby rozświetlić wnętrze, zwłaszcza te z mniejszym dostępem światła słonecznego. Pamiętajmy także, aby maksymalnie podkreślić walory nieruchomości i odwrócić uwagę od mniej atrakcyjnych punktów, chowając zbędne i niezbyt ładne przedmioty do szaf.

4. Home staging, a dekoracja nieruchomości

Jak już wspominałam powyżej, home stagingowe podejście do dekoracji to przede wszystkim depersonalizacja nieruchomości. Na tym etapie należy pamiętać o neutralnych, delikatnych akcentach dekoracji, które wpadną w gust większości zainteresowanych. Bardzo delikatne i wyważone upiększenie przestrzeni jest także fajnym zabiegiem, aby ocieplić jego wygląd i zyskać lepsze, pierwsze wrażenie klientów podczas wizyt. Taki zabieg pozwoli podkreślić urok i zwizualizować przyszłym lokatorom, w jaki sposób można zaaranżować konkretne wnętrze. Później możemy już pozostawić do decyzji przyszłych lokatorów, czy będą chcieli zachować taki wystrój dla siebie, czy urządzić wszystko po swojemu. Przygotowanie dekoracji jest niezwykle ważnym etapem dla późniejszego wykonania zdjęć nieruchomości, dzięki którym upiększymy naszą ofertę w sieci.

5. Home staging – sesja zdjęciowa 

Konkurencja ofert na obecnym rynku nieruchomości jest naprawdę spora. Dlatego wykonanie profesjonalnej sesji zdjęciowej, która przyciągnie uwagę i wyróżni naszą nieruchomość wśród tysiąca innych ofert jest chyba najważniejszym etapem home stagingu. Wykonujemy ją profesjonalnym aparatem, umieszczonym na statywie, z szerokokątnym obiektywem. Bardzo ważne jest odpowiednie przygotowanie obiektu fotografii, tak aby później uniknąć czasochłonnych korekt w Photoshopie. Dlatego tak ważnym etapem jest dokładne sprzątanie i dekoracja naszej nieruchomości. Sukcesem udanych zdjęć są dobre oświetlenie wnętrza, usunięcie zbędnych przedmiotów, odpowiednia aranżacja oraz ciekawie ujęte kadry, które podkreślą zalety nieruchomości.

Home staging wersja przed

Home staging wersja po

6. Przygotowanie nieruchomości na wizyty klientów

Ciekawa oferta z konkretnymi informacjami na temat nieruchomości oraz profesjonalnymi zdjęciami to połowa sukcesu. Przede wszystkim trzeba pamiętać, aby piękne wnętrza uchwycone na zdjęciach odzwierciedlały rzeczywisty stan nieruchomości podczas późniejszych wizyt. Sprzątanie to kwestia oczywista, poza tym pamiętajmy o odsunięciu rolet i włączeniu oświetlenia oraz zachowaniu przyjemnego zapachu w każdym pomieszczeniu. W tej kwestii pomoże odświeżenie firan i pościeli, wietrzenie całej przestrzeni łącznie z wnętrzem szaf. Natomiast na chwilę przed wizytą zainteresowanych możemy zaparzyć świeżą kawę, która nada przyjemnego domowego zapachu.

Takie kompleksowe przygotowanie plus uśmiech na twarzy oraz pozytywne nastawienie zapewnią nam pewność siebie i komfort podczas prezentacji nieruchomości. Ten kluczowy moment, w którym już po kilkudziesięciu sekundach potencjalny najemca czy przyszły właściciel nieruchomości podejmie decyzje o chęci posiadania naszej nieruchomości, jest wart pełnego zaangażowania w każdy z powyższych etapów home stagingowej filozofii.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *